Joe Summers | The Last Of England – live score
Published on May 15th, 2019Konec Anglije | The Last Of England (rež. Derek Jarman) – live score / glasbena spremljava na film
Joe Summers, Tom Summers & Rosa Irwin-Clark so pripravili eksperimentalno glasbeno spremljavo za ključni film angleškega režiserja Dereka Jarmana ‘The Last of England’ (87 min).
Film iz leta 1987 je osebni komentar in razmislek o letih, ko je kot premierke vladala Margaret Thacher – in je Anglija doživela zaton na mnogih področjih. Ta režim Jarman označi kot represivnega in sovražnega. Njegov film in teme, ki jih prikazuje, s svojo pripovedno močjo še posebej močno izrišejo presenetljive socio-politične okoliščine v današnjem času.
Joe Summers:
“Glasbena spremljava bo skušala povečati vtis Jarmanove simbologije in njegove vizualne poetike. Pri tem uporabi emocionalni jezik improvizacije – pa tudi ljudsko pesem – kot način sugestije razmislekov o nostalgičnem, nacionalističnem – in njunih možnih škodljivih potencialnostih.”
Joe Summers je londončan, ki je v mesecu maju na enomesečni rezidenci v Cirkulaciji 2. Joe Summers je bil v lanskem letu član ad-hoc četverice, ki je pod parolo “Nova londonska scena | New London underground” oz. First Terrace Records & Pale Master present: Specimens, JC Leisure, Vida Vojić, Joe Summers – v dveh izdatnih kosih izjemnega muziciranja navdušila prisotno občinstvo (http://www.cirkulacija2.org/?p=4516)
Njegova pozicija v nizu predvidenih dogodkov je osebno-izpovedna in kuratorska.
Datumi:
10. maj 2019 // Pirate radio opera – “300.000 Souls” -> http://www.cirkulacija2.org/?p=5673
17. maj 2019 // Last Of England live score
20. – 25. maj 2019 // collaboration with Sukitoa & Dylan
The Last Of England (dir. Derek Jarman) – live score
Joe Summers, Tom Summers & Rosa Irwin-Clark provide a newly developed experimental score for Derek Jarman’s seminal film ‘The Last of England’ (87 min).
Originally released in 1987, the film is a personal commentary on the decline of England & a dark meditation on the Thatcher years – a regime that Jarman found to be repressive & hostile. The film, it’s themes, and it’s imagery take on a new potency in the context of 2019’s bewildering political/societal circumstances.
Joe Summers:
“The score incorporates the emotional language of improvisation in order to magnify the symbology in Jarman’s visual poetry, as well as folk song as a means to explore ideas of nostalgia, nationalism, and their toxic potentialities.”