Koncept
V zadnjih letih so programske smernice Cirkulacije 2 dokaj stabilno nadaljevanje začrtane poti – z nekaterimi adaptacijami:
- Cirkulacija 2 kot lokalno vozlišče: ohranitev obstoječih infrastrukturnih možnosti – kar se tiče ustreznega prostora in urbane lokacije.
- Ohranjanje tehnoloških možnosti za izdelavo potrebnih prototipnih naprav za namen umetniških projektov – internih in eksternih
- Ohranjanje obstoječe raznolike programske dinamike z okoli 30 dogodkov letno – živa umetnost.
- Razširitev števila lokalnih producentov Cirkulacije 2 z dveh na štiri posameznike – različnih generacij in estetskih polj.
- S tem povezana razširitev na mlajše generacije umetnikov in njihovih publik, kar je že primer, vendar se še večja utrditev te situacije.
- Transgeneracijski pristop tudi naprej.
- Prejšnje pomeni delovanje na način „odprtih kanalov“, vendar dokaj strogo znotraj raziskujoče, eksperimentalne povezovalne/ sodelovalne abstraktne transdisciplinarne sodobne umetnosti. To predvsem pomeni določeno avtonomijo sodelujočih segmentov.
- Soorganizacije in koprodukcije s posamezniki, umetniškimi skupinami in drugimi organizacijami.
- Vzpostavitev rednih mednarodnih sodelovanj in izmenjav projektov čez mejo. Tokrat z malo drugačno strategijo: z izmenjavo programov dveh precizno definiranih lokacij.
- Obdržati in še naprej zagotavljati možnost hitrih in nepredvidljivih tekočih produkcij ter gostovanj – lokalno in mednarodno – taktični pristopi. Tudi možnost hitrih in nepredvidljivih ekspertnih tehničnih pomoči pri projektih drugih umetnikov – t.i. podporni program – tudi taktični pristopi.
- Nadaljevati s principom „tout court“ – približno enotedenske intenzivne skupinske priprave predstav/ dogodkov – in s tem povezane kratke rezidence, ki pa zagotavljajo nove produkcije – ali dodatno razvite postprodukcije umerjene na prostor.
- Ohranjati obstoječe enakovredno razmerje po spolih umetnikov – ter tudi med razmerjem domačih in tujih umetnikov. Generacijska razpršenost.
- Še naprej vztrajno beležiti, arhivirati in ustrezno objavljati podatke o vseh izvedenih projektih. Še naprej objavljati najbolj zanimive zvočne in video posnetke v obliki pričakovanih formatov / „produktov“ – glasbeni albumi in podobno.
- Predvideti in pripraviti za objavo razmeroma obsežno publikacijo o dosedanjem delu, projektih in motivih Cirkulacije 2.
Omenili smo dva zanimiva principa: Cirkulacija 2 kot lokalno vozlišče in taktični pristopi.
Prvo se tiče velike problematike v zvezi z izginjajočimi prostori za neodvisno produkcijo. To je seveda povezano z današnjo situacijo visoke gentrifikacije, ko so zemljišča enormno pridobila na vrednosti, vse ostale (simbolne) vrednosti pa so v razkroju. Seveda bo tudi ta balon nekoč počil, v vmesnem času pa je vseeno potrrebno poskrbeti za ohranjanje neodvisne produkcije, ki vendarle poteka po povsem drugačnih kriterijih, kot je to na umetniškem tržišču. Predvsem zavedanje o kolektivnih praksah, medsebojni pomoči in sodelovanju je visoko na vrednosti lestvici. Poimenujmo to etični moment, ki je predvsem družbeno koheziven. Tudi tipično urbani. Cirkulacija 2 je s svojo odprtostjo za sodelovanja, kjer pa je estetski kod zelo bistven, po našem mnenju model za sedanjost in neposredno prihodnost. Antibirokratski pristop nas povsem ločuje od že povsem birokratiziranih NGO-jev.
Taktični pristopi se tičejo hitrih in lucidnih načinov povezovanja, reakcij na potrebe in želje okolice – sorodnih umetniških grupacij, zgoščevanje javnih dogodkov, ko so razmere ugodne, adaptacije predstavitvenih form na načine, ki še vedno omogočajo ohranjanje stikov s publiko / sceno. Polovica publike je prav tako umetnikov. Na ta način se prispeva h kohezivnosti znotraj še vedno v Sloveniji zelo dinamične sodobno-umetniške scene. Sugestije o hiperprodukciji in kulturnem domu še vedno zavračamo kot namenoma razdiralne in konceptualno nedomišljene ideje umetniškega trga, oziroma ideologov modernistične estetike (umetnik = genius loci).
Med spremembami je najbolj pomembna razširitev skupine notranjih producentov, kar smo načrtovali že leta 2018, vendar ustreznih kandidatov ni bilo. Pri kandidatih to pomeni, da imajo željo po združevanju in povezovanju znotraj scene – torej nadaljevanje logike vozlišča. In seveda: producent mora biti hkrati tudi umetnik – ne birokrat. V letu 2021 nam je to končno uspelo. Za leto 2022 smo k producentski in kustosni vlogi pozvali dva ustrezna posameznika. V vlogi lokalnih producentov v okviru Cirkulacije 2 odslej nastopamo: Borut Savski, Stefan Doepner in Tatiana Kocmur.
Pred nekaj leti smo skušali navezati enakovredne dolgotrajnejše mednarodne izmenjave / produkcije, kar se je tistega leta tudi zgodilo. Vendar se je omejilo le na en tak primer. Postalo je zelo jasno, da je atomizacija umetnikov na tržno blago zelo velika in je danes le malo kohezivnih umetniških grupacij. Cirkulacija 2 je po mnenju nemškega umetnika Mikea Hentza zadnji primer. Mednarodni umetniki, s katerimi komuniciramo individualno, dojemajo Cirkulacijo 2 kot prostor svobodnega umetniškega ustvarjanja – in nič več. Ne razumejo te bistvene družbene razlike in na osebnem nivoju pristajajo na t.i. umetniško tržišče. Z njimi sicer vzdržujemo večletne stike in jih redno vabimo k sodelovanju.
V zadnjih šestih letih v programu Cirkulacije 2 na letni ravni sodeluje prek 60 različnih umetnikov – polovica moških in žensk, malo manj kot polovica tujih umetnikov. Vzdržuje se raznolikost med generacijami, sodelovanja z drugimi organizacijami so številna. Tudi estetska raznolikost je velika, s tem da vztrajamo pri abstraktnih formah – stran od predvidljivih formatov normalizacije. Stabilnost je v številu programskih enot – okoli 30 na leto. Skupno število obiskovalcev je predvidljivo – okoli 30 na dogodek. Na letni ravni skupaj okoli 1200.
Od okoli 30 programskih enot na letni ravni predstavlja neposredna produkcija Cirkulacije 2 približno tretjino. Nekaj manj kot tretjina je gostovanje drugih sorodnih organizacij in umetnikov-samoproducentov. To so različne soorganizacije in koprodukcije Preostala tretjina so sprotna dogovarjanja, kar običajno imenujemo mali projekti in bistveno vplivajo na podobo Cirkulacije 2 kot odprtega prostora – vozlišča. Med to sodijo tudi hitri dogovori o strokovni pomoči pri izdelavi naprav v projektih predstavljanih drugje. Tudi v takšne projekte vstopamo kot partner, kadar je estetsko-etični razlog prisoten. Pogosto so ti prispevki prostovoljno delo, ki ponovno prispevajo k vmeščenosti Cirkulacije 2 v lokalni prostor.
Z omenjenimi številkami je dosežen optimum, ki ga je treba ohranjati, kar formalno ni zelo težko. Hkrati je treba ohraniti načelo odprtosti in lucidnosti za neprestane kvalitativne spremembe. Kvaliteta tu se tiče načinov umetniškega sodelovanja – in ne umetniških izrazov. To bi lahko imenovali etična podstat. Pri inteligentnih umetnikih kvaliteta umetniških del pride sama po sebi.